Magnettåg svävar på vanlig järnväg: ”En milstolpe i vår utveckling”
Nevomos fordon leviterade 20 millimeter ovanför rälsen under ett test.Nevomo
Det polska företaget Nevomo, som utvecklar maglev-tåg, har fått ett fordon att sväva på ett konventionellt järnvägsspår. I framtiden spår företaget hastigheter om 550 km/h.
Det sex meter
långa och två ton tunga fordonet accelererade från 0 till 100 km/h på elva
sekunder. Vid 70 km/h började det sväva 20 millimeter ovanför rälsen.
Testet genomfördes
på en drygt 700 meter lång teststräcka i Nowa Sarzyna i Polen. Enligt tillverkaren
kom fordonet kom upp i 135 km/h.
Nevomo anser att testet
visar att fordonet kunde sväva stabilt och styras magnetiskt på spåret.
– I dag
är en milstolpe i Nevomos utveckling. För första gången i järnvägshistorien har
ett spårfordon rört sig inte på de existerande spåren utan ovanför dem, utan
friktion, säger Przemek Ben Pączek, vd på Nevomo, i ett pressmeddelande.
Här är Nevomos film från testet:
Enligt Nevomo är
det första gången i världen som magnettåg körs på konventionella spår.
Företaget hävdar att testet kan bli ett genombrott för tågtrafiken eftersom
höghastighetståg kan användas på befintlig infrastruktur.
Annons
Det behövs dock åtgärder
för att uppgradera infrastrukturen med linjärmotorer och magnetsvävarutrustning:
Nevomos teknik.Nevomo
Nevomo förväntar
sig att den teknik som företaget utvecklar, maglev-tåg som kallas Magrail och har inspirerats av hyperloop, kommer att kunna köra i upp till 550 km/h på järnvägsspår.
Det tog Nevomo
3,5 år av forskning och utveckling för att nå resultatet på teststräckan. Nu
fortsätter företaget sitt arbete och hoppas få ut sin första version av Magrail
för godstransporter 2024.
Nevomos maglev-tåg har inspirerats av hyperloop.Nevomo
Både Japan och
Kina har storsatsat på maglev-tåg. 2022 sattes ett rekord i Kina när en vikt på
över ett ton accelererades till övr 1 000 km/h, enligt statlig kinesisk
media. Enligt den svenska forskaren Henrik Ny når man dock inte så stor
praktisk nytta med att gå högre än 500 km/h.
Den polska
testanläggningen är en av få platser i Europa som fortsätter med magnettåg,
rapporterar den danska tidningen Ingeniøren. Tyskland skrotade maglevtåg 2008
efter stora budgetöverskridanden på en planerad rutt från flygplatsen till
centrum av München. Redan 2006 hade tekniken tappat medvind efter en olycka där
23 personer omkom när magnettåget Transrapid krockade med ett arbetsfordon på testbanan.